FINLANDIYA, YAPONIYA, JANUBIY KOREYa O‘QUV DASTURLARINING QIYOSIY TAHLILI

236 25.03.2023

Finlandiyaning har bir maktabi mahalliy xususiyat va imkoniyatlarni inobatga olgan holda o‘zi uchun alohida o‘quv dastur va o‘quv rejalarni mustaqil tuzadilar. Maktablar uchun o‘quv rejalar boshlang‘ich, asosiy va yuqori taʼlim bosqichlari uchun alohida tuziladi.         

O‘quv reja o‘quvchini quyidagi yettita kompetentligini rivojlantiradi:

Fikrlash va o‘rganish;

Madaniy o‘zaro taʼsir;

G‘amxo‘rlik qilish;

Savodxonlik;

AKT;

Tadbirkorlik;

Kasbga yo‘naltirish.

 

O‘quv dastur quyidagilarga xizmat qiladi:

Kerakli bilim va ko‘nikmalarni taʼminlash va rag‘batlantirish;

Mavzuni yangilash;

Har bir mavzuning bir qismi sifatida transversal kompetentlik;

Maktabni ishlash usullarini o‘zgartirish;

Yiliga bitta multidisipliner o‘quv modulini yaratish;

O‘quvchilarni baholashning xilma-xilligi.

 

Milliy o‘quv dasturdan mahalliy o‘quv dasturining asosiy farqi mahalliy o‘quv dasturining moslashuvchanligi bilan ajralib turadi.

O‘quv yilida 38 hafta bor. Shunday qilib, bir yillik haftalik dars o‘quv yili davomida jami 38 ta darsni bildiradi.

Bitta dars 45 daqiqalik ko‘rsatmani bildiradi. Masalan, matematikada dars soatlarining taqsimlanishi to‘qqiz yillik asosiy taʼlim davomida kamida 38 x 32 dars 1216 dars bo‘lishi kerakligini anglatadi.

Direktorlar va o‘qituvchilarga masʼuliyat va vakolatlarni topshirish Finlandiya muvaffaqiyatining markazida bo‘ldi. Odatlar va ishonch bir necha o‘n yillar davomida shakllangan.

 

Yaponiya maktab tizimi asosan olti yillik boshlang‘ich maktablar, va uch yillik o‘rta maktablardan, keyin esa ikki yoki uch yillik kichik kollejlar yoki to‘rt yillik kollejlardan iborat.

Majburiy taʼlim boshlang‘ich va o‘rta maktab 9 yil davom etadi.

3-6-sinflarda fanning umumiy maqsadlari quyidagilardan iborat: tabiat bilan tanishish, o‘z nuqtayi nazaridan kuzatish va tajribalar o‘tkazish, o‘quvchilarning muammoni hal qilish qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam berish, o‘quvchilarning tabiatga bo‘lgan mehrini tarbiyalash, o‘quvchilarda tabiat hodisalarini real tushunishga yordam berish va o‘quvchilarni ilmiy qarashlar va g‘oyalarni qabul qilishga undash.

O‘rta taʼlimning 7-9-sinflar bosqichida fanning umumiy maqsadlari quyidagilardan iborat: o‘quvchilarda tabiiy narsa va hodisalarga faol qiziqish uyg‘otish hamda maqsadni anglagan holda kuzatish va tajribalar o‘tkazish, o‘quvchilarga tadqiqotni ilmiy jihatdan olib borish qobiliyatini shakllantirishga yordam berish va bu tadqiqotlarga ijobiy munosabatni shakllantirish, o‘quvchilarning tabiiy narsa va hodisalar haqidagi tushunchalarini chuqurlashtirishga yordam berish, o‘quvchilarning ilmiy kuzatish va fikrlash usullarini rivojlantirishga yordam beradi.

Koreya taʼlim tizimi

O‘quvchilarga mustaqil taʼlim olish uchun ko‘proq vaqt berish, muammolarni topish va o‘z-o‘zidan hal qilish imkonini berish va sinflarda savollar berish madaniyatini yuksaltirish orqali Koreya taʼlim tizimi o‘quvchilarning ijodiy faoliyatini kuchaytiradi.

 

Taʼlim to‘g‘risidagi qonun har bir maktab bosqichi uchun taʼlimning maqsad va vazifalarini belgilaydi.

“Taʼlim to‘g‘risida”gi qonun taʼlimning standart sifatini taʼminlash maqsadida har bir maktab bosqichi uchun darsliklarni, o‘quv dasturlari va o‘quv materiallarini ishlab chiqish mezonlarini belgilaydi.

 

Taʼlim vazirligi “O‘quv rejasi” deb nomlangan o‘quv kurslarini taqdim etadi. Barcha boshlang‘ich va o‘rta maktablar o‘quv dasturlariga rioya qilishlari shart bo‘lganligi sababli, ular o‘quv maqsadlari va mazmunini taʼminlaydigan universal qoidalardir.

O‘quv dasturlari o‘zgaruvchan jamiyatning paydo bo‘layotgan ehtiyojlarini va fanlarning yangi chegaralarini aks ettirish uchun davriy ravishda qayta ko‘rib chiqildi.

1992-yilda eʼlon qilingan yangi o‘quv rejalarining maqsadi:

1) sog‘lom, 2) mustaqil, 3) ijodkor, 4) axloqli shaxsni tarbiyalash.

 

Darsliklar yangi o‘quv dasturlari asosida qayta ko‘rib chiqilib, yangilanadi.

2024-yil

Yoshlar va biznesni qo'llab-quvvatlash yili

flag
Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda Sayt test rejimida ishlamoqda
Powered by GSpeech